close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان
بشتن
طبیب محمد صدیقی درمان بیماری ها با گیاهان دارویی و طب سنتی
♣کارشناس گیاهان دارویی بیش از 50 سال تجربه♣
کاملترین مجموعه گیاهان دارویی در منطقه
🌺 ترک اعتیاد به روش سنتی به کمک عرقیات گیاهی
🌺 درمان انواع بیماریهای تنفسی و گوارشی
🌺 درمان بیماریهای عصبی و مغزی
🌺 درمان بیماریهای خونی و قلبی
🌺 درمان بیماریهای پوست و مو
🌺 درمان بیماریهای مفصلی و استخوانی و عضلانی
🌺 درمان انواع بیماری زنان ( اختلالات قاعدگی ، داروی زاچی، حاملگی،  جلوگیری از حامگی، رحم و....) 
🌺 درمان بیماری دهان و دندان
🌺 درمان بیماریهای دستگاه تناسلی
🌺 درمان لاغری و چاقی با داروهای ترکیبی
🌺 درمان سنگ کلیه و مثانه و سنگ صفرا و پروستات
شماره هاي تماس: 02165114469 + 09120580638 + 09155077358
طبیب محمد صدیقی درمان بیماری ها با گیاهان دارویی و طب سنتی
ߌترک اعتیاد به روش سنتی به کمک عرقیات گیاهی
ߌدرمان انواع بیماریهای تنفسی و گوارشی
ߌدرمان بیماریهای عصبی و مغزی
ߌدرمان بیماریهای خونی و قلبی
ߌدرمان بیماریهای پوست و مو
ߌدرمان بیماریهای مفصلی و استخوانی و عضلانی
ߌدرمان انواع بیماری زنان ( اختلالات قاعدگی ، داروی زاچی، حاملگی،  جلوگیری از حامگی، رحم و....) 
ߌدرمان بیماری دهان و دندان
ߌدرمان بیماریهای دستگاه تناسلی
ߌدرمان لاغری و چاقی با داروهای ترکیبی
 ߌدرمان سنگ کلیه و مثانه و سنگ صفرا و پروستات
ایا مي دانيد در طب سنتي اصيل ايراني هيچ بيماري بدون درمان نيست 
 شماره هاي تماس: 02165114469 + 09120580638 + 09155077358
♣کارشناس گیاهان دارویی بیش از 50 سال تجربه♣
کاملترین مجموعه گیاهان دارویی در منطقه

اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان

اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان

اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان
اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان
آموزش و کدنویسی فایل های گرافیک وردپرس گالری عکس قالب سایت
محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما
  • جزوه معماری جهان
  • هنر معماری و آثار به جای مانده از معماران مصر باستان
  • معماری بناها و کاخهای پادشاهی کهن مصر باستان
  • هنر معماری معابد مصریان باستان
  • بافت قدیم بوشهر
  • دکتر عشرتی(سؤال یک معلم معماری از خودش )
  • دانلود رایگان کتاب آموزشی اسکچاپ به زبان فارسی، نوشته سعید غفاری
  • دانلود نرم افزار Google Sketchup 8
  • محل تبلیغات شما

    دکتر عشرتی(سؤال یک معلم معماری از خودش )

    این مطلب رو در سه شنبه 29 فروردين 1391 ساعت: 18:46 در سایت قرار داده است.

    دانشجوی معماری که بودیم، خطی می‌کشیدیم از ناکجا تا ناکجا به امید رسیدن به ناکجا«آباد». به پیشنهاد استادی که آن زمان برایمان سمبل معماران قرن بود و گمان می‌کردیم طرح ما هم بهترین طرح دنیا خواهد شد، ماکتی می‌ساختیم در هوا که تازه بفهمیم خط‌هایی که روی پوستی خِش خِشی کشیده‌ایم چه فضایی می‌سازد. بعد که فضا را مثلاً درک می‌کردیم و استاد هم با کاتر تکه‌هایی از آن ماکت را می‌کند بی‌ آن که ما از حرف‌های قلمبه سلمبه‌ی او چیزی سر در بیاوریم شروع می‌کردیم به کشیدن نما و مقطع و از این جور چیزها و واقعاً هم فقط می‌کشیدیم نه این که خدای ناکرده نما طراحی کنیم و یا در مقطع طراحی کنیم.

    بعد که همه چیز تمام می‌شد و تحویل موقت هم به خیر و خوشی و گاه به ترس و زاری می‌گذشت برای آن که ماکت نهایی‌مان قشنگ‌تر شود!!! می‌چسباندیمش روی یک شاسی و چند درخت هم درست می‌کردیم و می‌کاشتیم اطراف ورودی اصلی. روی شیت هم پلان بام را می‌کشیدیم و زیر آن با خطی معمارانه و با اعتماد به نفس تمام می‌نوشتیم: سایت پلان!!! و باز هم برای خالی نبودن عریضه به چند درخت و صد البته کف سازی بزکش می‌کردیم.

    سال‌ها به همین منوال گذشت و اکنون به عنوان یک معلم این سؤال در گوشه و کنار ذهنم همچنان پَر پَر می‌زند که اگر ساختمان روی زمین قرار می‌گیرد پس چرا « بستر طرح» کمترین جایگاه را در سیستم آموزشی معماری ما دارد؟ این سؤال را اکنون که باور دارم روی زمین بر ساختمانی که روی زمین نشسته است، ایستاده‌ام، با جرأت بیشتر می‌پرسم و پاسخی می‌جویم.

                                                                                                      پرستو عشرتی

                                                                                                           تهران

                                                                                                       دی ماه 1390

     

    موضوع: دکتر عشرتی,معماری,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,مطالب جالب,
    برچسب ها : ,,,,,
    تعداد بازديد : 457
    نظرات()

    نمونه تجزیه و تحلیل سایت پلان پیشنهادی – آموزشی – ( حتما دانلود کنید )

    این مطلب رو در سه شنبه 6 دي 1390 ساعت: 4:42 در سایت قرار داده است.


    نبود کتاب های فارسی کامل در مورد تجزیه و تحلیل سایت و نقشه های معماری باعث گردیده دانشجویان زیادی را در اوایل طرح خود دچار مشکل شوند.


    بخش های زیادی در تجزیه و تحلیل سایت پلان های پیشنهادی تاثیر دارند که فقط به صورت موردی باید آموزش کامل آن را ارائه داد تا شما عزیزان متوجه راحتی این کار شوید.

    به همین خاطر برای اینبار نمونه ای تقریبا کامل از تجزیه و تحلیل یک سایت پیشنهادی را آماده کرده ایم تا شما عزیزان نهایت استفاده را از این مجموعه ببرید.

    برای دانلود این مجموعه کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید.

    نام فایل : نمونه تجزیه و تحلیل سایت پلان پیشنهادی ( حتما دانلود کنید )

    حجم : ۳٫۸۶ مگابایت

    دانلود ( لینک مستقیم ) —– دانلود ( لینک غیر مستقیم )

    رمز عبور : www.farsicad.com            ( حتما با حروف کوچک تایپ شود )

    توضیحات : فایل در قالب اسلایدشو پاورپوینت ۲۰۱۰ می باشد. برای دانلود از لینک مستقیم استفاده کنید و در صورتی که لینک مستقیم مشکل داشت از لینک غیر مستقیم استفاده شود.

    موضوع: دروس طرح 1/2/3/4/5,باقی پروژه ها,درک و بیان معماری,مقدمات,دانلود مقاله,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,مطالب جالب,
    برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 2302
    نظرات()

    تحليل سايت

    این مطلب رو در دوشنبه 30 آبان 1390 ساعت: 20:16 در سایت قرار داده است.

    تحليل سايت


    تحلیل سایت site analysis، یکی از مهمترین مراحل طراحی است.


    به طور کلی تحلیل سایت شامل مجموعه اطلاعاتی است که به عنوان نخستین گام در طراحی مطرح می گردد و دارای سه مرحله و به شرح زیر می باشد:

    * تحقیق
    * تجزیه
    * تحلیل

    به طور کلی به هنگام آغاز کار تحلیل سایت می بایست ابتدا نکات مورد بررسی را تعیین و سپس اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده ها مطابق با موارد مشخص شده، نمود. این موارد به ترتیب زیر می باشند:

    دسترسی ها : در این مرحله ارتباط میان سایت و معابر اصلی و فرعی مورد مطالعه قرار می گیرد که می تواند از طریق عکس های هوایی و نقشه های موقعیت زمین انجام پذیرد. تعیین فاصله زمانی و فیزیکی زمین از نقاط اصلی موردی بسیار مهم است که از طریق رانندگی یا پیاده روی در اطراف سایت مقدور می گردد.

    مجاورت ها: منظور از این بخش مطالعه همسایگی های سایت می باشد. عموما این مرحله با مشاهده مستقیم و پیمایش زمین همراه می گردد. مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند شامل الگوها و بافت های معماری، نورپردازی معابر، شرایط و وضعیت ابنیه موجود و کاربری های مجاور زمین می باشند. به طور کلی هدف از انجام این بخش دستیابی به داده هایی در زمینه میزان و نحوه تأثیر ابنیه مجاور بر سایت و ساکنین منطقه است.

    پتانسیل ها: اطلاعات این بخش شامل مطالعه بر روی ویژگی های خاص سایت همچون: عناصر حساس، صدا، رایحه های خوشایند و ناخوشایند،آلودگی صوتی و هوایی، دیدهای مطلوب و نامطلوب و … می باشد که داده های این بخش نیز لزوما می بایست با پیمایش زمین و اطراف آن و با مصاحبه با اهالی منطقه جمع آوری گردد.

    اقلیم: بررسی نکاتی همچون میزان بارندگی برف و باران، رطوبت و دمای محلی در زمان های مختلف ماهانه و سالانه، مسیر خورشید و زاویه عمودی آن در مواقع متعدد سال، بادهای مطلوب و نامطلوب در این دسته جای می گیرند.

    امکان دارد که در یک سایت عناصر طبیعی و مصنوعی بسیاری وجود داشته باشند که باید در طراحی مورد توجه و بررسی قرار بگیرند . بعضی از این عناصر به صورت مستقیم و بعضی به صورت غیر مستقیم در طراحی پلان تاثیر می گذارند . مانند… نور ،باد ، دید و منظر ،آلودگی صوتی و…

    در یک تحلیل سایت خوب باید تنها عناصر مصنوعی و طبیعی که در طراحی پلان موضوع مورد نظر تاثیر می گذارند ، تحلیل شوند و از شلوغ کردن سایت با دیاگرام های فرعی و زیادی پرهیز شود

    تحلیل سایت توسط علائم متفاوتی قابل انجام است که میتوان این علائم را زبان مشترک بین معماران دانست. مهمتر از این علائم مشترک بینش و دانش معمار است که میتواند در به کار بردن این علائم درست عمل کرده ،ویژگی های سایت را معرفی کند .


    بنابراين جهت انتخاب و تحليل سايت دوست عزيزمون بيغم كه كاربري دانشكده معماري داره بررسي اين موارد لازمه:
    1. دسترسي (دسترسي آسان، فاصله مناسب از نقاط شهري، ترافيك و ...)

    2- مجاورت (نزديكي به مراكز علمي و فرهنگي و رعايت فاصله مناسب از كاربري هاي مسكوني)
    3- ديد و منظر (ديد از سايت به بيرون و ديد از بيرون به سايت)
    4- اقليم (باد مناسب، باد غالب، نور مناسب و...)

    در انتها پیشنهاد میکنم دوستان کتاب چگونه معمارانه طراحی کنیم جلد دوم که مولفش آقای احسان طایفه هست رو حتما تهیه کنید.
    علاوه بر كتاب فوق كتابهاي بيان گرافيكي در طراحي معماري و پلان گرافيك هم ميتونه مرجع خوبي برات باشه.














     

    موضوع: اشنای و کار کردن با وسایل و مترال های معماری,دروس طرح 1/2/3/4/5,باقی پروژه ها,درک و بیان معماری,مقدمات,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,مطالب جالب,عکس,ایده,
    برچسب ها : ,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 3234
    نظرات()

    تجزیه و تحلیل سایت در طراحی

    این مطلب رو در دوشنبه 30 آبان 1390 ساعت: 18:51 در سایت قرار داده است.

    اگر عکسای این مطلب بالا نیومدن از فیلترشکن استفاده کنید

    طراحی بر اساس چه آگاهی هایی شکل می گیرد؟ 1- نیاز 2- سایت 3- بررسی های اقلیمی 4- دسترسی ها بررسی های اقلیمی : ● یخبندان : برای آگاهی از اینکه چه نوع مصالحی را در طرح خود استفاده کنیم یخبندان را بررسی میکنیم . به طور گرافیکی مشخص میکنیم که چند ماه در سال در آن منطقه یخبندان رخ می دهد تا ببینیم مصالح مورد استفاده تحمل دارد یا نه ! ● شیب زمین : برای طراحی شیب زمین هم نیاز است . به صورت گرافیکی می نویسیم که شیب غالب مثلا شمال به جنوب است . ● نور : بستگی به نوع کابری نور طبیعی یا مصنوعی به کار میبریم . مثلا سینما به نور مصنوعی و کلاس های یک مدرسه به نور طبیعی نیاز دارد . نور در ساعات مختلف قرار میگیرد . همانطور که میبینیم نور در ساعات 9 تا 18 رو به روی ساختمان است.

      پس در تقسیم فضاهای داخلی از این اطلاعات استفاده می کنیم . همچنین متوجه میشویم که قسمت جنوب ساختمان از 9 تا 18 سایه است ، پس اگر کاربری داشتیم که به نور نیاز داشت به این موضوع توجه می کنیم یا اگر گونه خاص درخت داریم که به نور نیاز دارد نباید این جا قرار دهیم یا ممکن است ساختمانی در نزدیکی سایت باشد که بلند باشد و همیشه سایه آن قسمتی از سایت را می گیرد ، آن را در طراحی فضا در نظر میگیریم .

      ● باد : جهت باد را به صورت گرافیکی نشان میدهیم و برای طراحی از آن استفاده می کنیم . مثلا در محله ی دنارت اصفهان بوی زباله زیاد می آید ، طراحی باید به گونه ای باشد که با گذاشتن دیوار یا نگذاردن پنجره به آن سمت بو را مهار کرد . ● جنس خاک : مثلا در یک منطقه نزدیک به آب زیاد نمیتوان در زمین پایین رفت و پارکینگ زد . ● ریزش های جوی : نوع پوشش سقف ، نوع پوشش دیوارها ، ارتفاع دیوارها و ارتفاع از سطح زمین ! پس مشخص میکنیم که مثلا به طور متوسط چند میلیمتر بارندگی در سال در این منطقه مشاهده می شود . * مسئله قبله و جهت شمال نیز برای ما اهمیت دارد . برای طراحی نمازخانه یا سرویس بهداشتی به این اطلاعات نیاز داریم . " کتاب اقلیم کسمایی و کتاب اقلیم پیرنیا " دسترسی ها : ● مسیر : کلیه مسیرهایی که به سایت منتهی می شود را ما باید در تحلیل سایت مشخص کنیم . راه ها ، مسیرها و خیابان ها سلسله مراتب دارند و بر اساس درجه بندی مشخص می شوند : اصلی ، فرعی و ............... ! همچنین جنس مصالح کف پوش را هم مشخصی میکنیم .: راه آسفالته " آسفالت گرم یا سرد " ، راه مالرو ، راه پیاده یا سواره ، راه خاکی ، راه پر ترافیک و ........ نحوه ی نمایش : پیاده : دایره به رنگ خردلی سواره : مربع یا مستطیل به رنگ خاکستری رنگ خاکستری بر اساس اصلی یا فرعی بودن مسیر کم رنگ و پررنگ نشان داده می شود . یعنی خاکستری پررنگ برای مسیرهای اصلی و خاکستری کم رنگ برای مسیرهای فرعی و ......

    سواره اصلی

    سواره فرعی

    ● نشانه : یک نقطه شاخص در سایت است که مردم آن را می شناسند و توی ذهن و خاطرشان تاثیرگذار است . این نشانه می تواند در سطح یک شهر مطرح شود یا در سطح یک محله ! مثلا برج میلاد به عنوان که نشانه ی شهری مطرح شد " یا مصلی اصفهان " در هرجای شهر که بایستید " تقریبا "می توانید آن را مشاهده کنید . یا اطراف میدان نقش جهان گنبد مسجد جامع شاه عباس صفوی را میتوانید مشاهده کنید . نشانه در سطح یک محله : مثلا در یک محله یک درخت در وسط یک کوچه است یا یک ساختمان بلند در نبش یک کوچه نشانه می شود . در واقع نشانه برای مردم نقش جهت یاب و آدرس پیدا کردن را دارد . ممکن است خود اثر هیچ شاخصه ای نداشته باشد اما از نظر کاربری حائز اهمیت است 1 سینما در یک محله نشانه است . پس نشانه می تواند یک بنا باشد ، می تواند یک عنصر طبیعی باشد یا می تواند کاربری خاصی داشته باشد یا حتی می تواند یک مجسمه باشد ! نحوه ی نمایش نشانه >>>>

    ● گره " پاتوق " : یک سری نقاط که تجمع در آن ها زیاد است . نقاطی که اتفاق خاصی در آنجا می افتد . انواع گره : ترافیکی ، رفتاری ، جمعیتی . مثلا : سرچهارراه گره ترافیکی است .در نبش یک کوچه که شامل پخ شده و یک درخت در سر کوچه و محل تجمع افراد گره رفتاری افراد است یا تجمع پیاده در یک نقطه زیاد است گره جمعیتی است . رو به روی یک مدرسه هم که در مواقع خاص شلوغ می شود یک گره است . نحوه نمایش :::

    بر حسب اهمیت گره ها کوچک و بزرگ میکشیم . ● لبه : کناره ی مسیرها لبه است . " زاویه ی لبه را نمیخواهد مشخص کنید " لبه ها : لبه سخت : در خیابان توحید یک طرف اصلا درخت نیست و از دیوار سخت است . لبه نرم : خیابان عباس آباد هر دو طرف از درخت پوشیده شده است . لبه ی نرم یا لبه ی طبیعی با رود ، درخت و ..... مشخص میشود . نوع پوشش گیاهی را هم در تجزیه و تحلیل مشخص میکنیم . اگر در ماکت گیاهی میگذارید مشخص میکنید این گیاه چیست و آیا در این اقلیم رشد میکند ؟! بنابراین یک تحقیق کلی میکنیم که ببینیم چه نوع گیاهی در این منطقه وجود دارد . کوتاه یا بلند بودن آن را مشخص میکنیم (یا چمن )ا

    موضوع: دروس طرح 1/2/3/4/5,باقی پروژه ها,درک و بیان معماری,مقدمات,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,مطالب جالب,عکس,ایده,
    برچسب ها : ,,,,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 1545
    نظرات()

    معماری بیونیک

    این مطلب رو در سه شنبه 24 آبان 1390 ساعت: 10:59 در سایت قرار داده است.

     

      انسان از بدو پیدایش تاکنون در طبیعت به کندوکاو مشغول است، در طبیعتی که همواره برای او ناشناخته و پر رمز و راز بوده است. زمانی او به تدریج از دل طبیعت واژه های تک+نو+لوژی را بیرون کشید و آنها را برای ترکیب درذهن خود پرواند و حاصل آن را طی قرن ها به زبان های مختلف باز گو کرد، روزی با یک کشف جدید حیرت دنیا را برانگیخت و روز دیگر با یک برخورد ناگهانی در افکار، اختراعی را آماده ی ثبت نمود و به این ترتیب تکنولوژی پا گرفت. تکامل نه فقط از مغز انسان بلکه در پیش چشمان او از طبیعتی که خداوند در اختیارش گذاشته است میتراود. سال هاست که محققان در پی یافتن چنین ارتباطی هستند تا از طریق آن چگونگی شکل گرفتن سیستم های مختلف زندگی را ارزیابی کنند.

    رویکرد به طبیعت را در طول تاریخ معماری در آثار بسیاری از بزرگان دیده ایم. از قضا همه ی معمارانی که بر سر اُنس با طبیعت بوده اند توانسته اند به دست آوردهای عملی و نظری ارزشمندی دست یابند. به یاد بیاوریم سخن زیبای پل کله را که عقیده داشت به مانند همان کودکی که در بازی خود ما را تقلید می کند ما هم باید به تقلید از نیروهایی بپردازیم که جهان را ساخته است. بی سبب نیست که طبیعت برای پل کله به مثابه ی ماده ی قابلی بود که او در مقام یک هنرمند به درون آن نفوذ می کرد. تادائو آندو هم خلق یک بنا را به عنوان پاره ای از طبیعت قلمداد می کرد. او احجام معماری را گونه ای درخت و صخره و کوه و تپه می انگاشت و در فرآیند خلاقیت های خود به دنبال بازسازی ذوقی از طبیعت بود. فرانک لوید رایت  بنیان گذار معماری ارگانیک  هم از همان آغاز خانه هایش را با طبیعت می آمیخت. وی در آمیختگی طبیعت و معماری چنان استادانه عمل می کرد که تشخیص این که کجا طبیعت پایان می یابد و کجا ساختمان های او آغاز می شود براستی دشوار است. لوکور بوزیه نیز نگاهی تازه به طبیعت داشت. ‌او با طرح ویلای ساوا در پوآسی فرانسه و ایجاد یک تراس وسیع در آن و قراردادن قاب هایی خالی در نمای آن، واسطه ای بین معماری داخل و طبیعت بیرون به وجود آورد. 

    بقیه مطلب توی ادامه مطلب

    برای خواندن ادامه مطلب این پست کلیک کنید
    موضوع: مقدمات,دانلود مقاله,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,مطالب جالب,ایده,
    برچسب ها : ,,,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 1372
    نظرات()

    کانسپت

    این مطلب رو در سه شنبه 24 آبان 1390 ساعت: 10:49 در سایت قرار داده است.

    با تعریف ساده می توان گفت کانسپت ها ایده هایی (Ideas) هستند که عناصر گوناگونی در یک جا گرد هم میآورند. این عناصر گوناگون ، در متن این نوشتار؛ تفکرات ، تصورات و مشاهدات هستند. در معماری کانسپت ، مسیری است که طی آن نیازهای فیزیکی ، شرایط محیطی و باورها به هم می پیوندند و به این ترتیب کانسپت ها بخش مهمی از روند طراحی معماری را شکل می دهند. این بحث ذریی تعیین جایگاه کانسپت در طراحی معماری به تعریف انواع پنجگانه کانسپت می پردازد که عبارتند از : قیاسی ، استعاری ، ذاتی ، پاسخ مستقیم (حل مشکل) و آرمانی

    بقیه مطلب توی ادامه مطلب

    برای خواندن ادامه مطلب این پست کلیک کنید
    موضوع: مقدمات,دانلود مقاله,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,مطالب جالب,ایده,
    برچسب ها : ,,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 958
    نظرات()

    آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری

    این مطلب رو در سه شنبه 24 آبان 1390 ساعت: 10:29 در سایت قرار داده است.

     

    آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری
    موزه ها و گالری های آثار هنری کاربرد های مشابهی داشته و مثل انواع مختلف ساختمانها دارای ویژگی های یکسان فراوانی هستند . بطور کلی مهمترین وظایف موزه ها و گالری آثار هنری ، جمع آوری ، ثبت، حفاظت ، تحقیق ، توضیح و نمایش برخی مدارک مهم است . بهمین دلیل افراد زیادی با مهارت های مختلف مورد نیاز می باشد . بهرحال ، نه تنها بین موزه و گالری آثار هنری تفاوتهایی وجود دارد بلکه بین انواع مختلفی از موزه ها وگالری ها اختلافاتی دیده می شود . برخی از سازمانها مثل سازمان میراث فرهنگی ، تفریحی و بعضی موسسات فرهنگی نیز جزو موزها محسوب می شوند.
    برای نمایش آثار هنری واشیاء با اهمیت از نظر علمی و فرهنگی ،سازمان باید از آنها در برابر آسیب ،خطر سرقت ،رطوبت ،خشکی نور خورشید و گرد و غوبار مراقبت کرده وآنها را در بهترین نور و نما ، نشان دهد. این امر زمانی حاصل می شود که مجموعه به
    الف)اشیاء تحت مطاله و بررسی ب)اشیاء نمایشی تقسیم می شود.
    نمایشگاه ها باید به نحوی برگزار شوند که عموم مردم بتوانند آثار را بدون هیچ مشکلی تماشا کنند. این امر نیازمند یکسری برنامه ی به دقت تعیین شده و گسترش یافته در فضاهایی با شکل مناسب و تزئین منطقی و جذاب بویژه در موزه ها است.
    در گالری ها هر گروه ار تصاویر باید در یک اتاق جدا گانه قرار گیرد و هر تصویر باید روی یک دیوار مجزا باش
    آشنایی با طراحی موزه ها و گالریهای آثار هنری
    موزه ها و گالری های آثار هنری کاربرد های مشابهی داشته و مثل انواع مختلف ساختمانها دارای ویژگی های یکسان فراوانی هستند . بطور کلی مهمترین وظایف موزه ها و گالری آثار هنری ، جمع آوری ، ثبت، حفاظت ، تحقیق ، توضیح و نمایش برخی مدارک مهم است . بهمین دلیل افراد زیادی با مهارت های مختلف مورد نیاز می باشد . بهرحال ، نه تنها بین موزه و گالری آثار هنری تفاوتهایی وجود دارد بلکه بین انواع مختلفی از موزه ها وگالری ها اختلافاتی دیده می شود . برخی از سازمانها مثل سازمان میراث فرهنگی ، تفریحی و بعضی موسسات فرهنگی نیز جزو موزها محسوب می شوند.

    بقیه مطلب توی ادامه مطلب

    برای خواندن ادامه مطلب این پست کلیک کنید
    موضوع: دروس طرح 1/2/3/4/5,دانلود مقاله,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,
    برچسب ها : ,,,,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 861
    نظرات()

    کانسبت و معماری

    این مطلب رو در سه شنبه 24 آبان 1390 ساعت: 10:17 در سایت قرار داده است.

    تعريف ساده مي توان گفت کانسپت ها ايده هايي (Ideas) هستند که عناصر گوناگوني در يک جا گرد هم ميآورند. اين عناصر گوناگون ، در متن اين نوشتار؛ تفکرات ، تصورات و مشاهدات هستند. در معماري کانسپت ، مسيري است که طي آن نيازهاي فيزيکي ، شرايط محيطي و باورها به هم مي پيوندند و به اين ترتيب کانسپت ها بخش مهمي از روند طراحي معماري را شکل مي دهند. اين بحث ذريي تعيين جايگاه کانسپت در طراحي معماري به تعريف انواع پنجگانه کانسپت مي پردازد که عبارتند از : قياسي ، استعاري ، ذاتي ، پاسخ مستقيم (حل مشکل) و آرماني کانسپت ها: هميشه کانسپت ها توسط معماران پديد نمي آيند. شايد بهترين نمونه اين موضوع پاسخ لوکورنوريه به کانسپت مورد نظر کارفرما در ساختمان کارگاه هاي چوب در مرکز هنرهاي بصري در دانشگاه هاروارد باشد. اين مرکز يک بخش دانشجويي است که نه تنها براي دانشجويان رشته هاي هنري بلکه براي سايرين هم قابل استفاده است.

    بقیه مطلب توی ادامه مطلب

    برای خواندن ادامه مطلب این پست کلیک کنید
    موضوع: مقدمات,دانلود مقاله,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,مطالب جالب,ایده,
    برچسب ها : ,,,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 607
    نظرات()

    روند طراحی از کانسپت تا طرح

    این مطلب رو در پنجشنبه 19 آبان 1390 ساعت: 4:51 در سایت قرار داده است.

    “در معماری، هر طرح یک سیستم است.”

    بنا (محصول)، تجسم و تخیل، تفکر

    عوامل موثر بر کانسپت در طراحی: هدف – تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان – عوامل فرهنگی اجتماعی- عوامل جغرافیایی- شرایط آب و هوایی – برنامه فیزیکی طرح – خواسته کار فرما – مقیاس و تناسبات – بررسی مصالح و تکنولوژی ساخت بنا – ابعاد انسانی و فضاهای معماری (حرایم) و الزامات تاسیساتی

    روش های مختلف طراحی معماری:

    ۱- روش طراحی فرم گرا که برای طراحی بناهایی مثل سینما، تئاتر، موزه، فرهنگسرا و تا حدودی مذهبی می توانیم از چنین سبک و سیاقی استفاده کنیم.
    ۲- روش طراحی عملکرد گرا که برای طراحی ساختمان هایی مثل بیمارستان، مدرسه ها و برج های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

    فرم و معنا در آفرینش معماری: آفرینش معماری همواره با دو مقوله اساسی سر و کار داشته است: فرم یا شکل و مفهوم یا معنا. این دو مقوله که به ترتیب جنبه های صوری و معنایی معماری را تشکیل میدهند که از بحث انگیزترین مقولات در طول تاریخ معماری بخصوص معماری معاصر بوده اند.
    آفرینش فرم در معماری: فرم یکی از مقوله های اساسی آفرینش معماری به شمار می آید. در واقع سنگین ترین وظیفه ای که برای معمار میتوان قائل شد، آفرینش فرم است، چرا که معمار بایستی در این مرحله با به کار گرفتن ماده زیبایی بیافریند، یعنی سخت ترین موجودیت را برای انتقال ظریف ترین معناها بکار گیرد.
    نقش فرم در آفرینش معماری: برای معماران که از دیدگاه آفرینشی در فضای معماری به فرم می نگرند، آفرینش فرم از اهمیتی بسیار برخوردار است، زیرا معمار در آفربنش فضا آنچه را میخواهد بگوید، با استفاده از فرم ابراز میکند، همچنان که موسیقی سازان، نقاشان، شاعران و فیلمسازان نیز هریک به زبان و بیان خاص خود آنچه را در دل دارند، از طریق صوتها، کلامها و رنگها به مخاطبان خودشان انتقال میدهند. فرم چه در موسیقی، چه در معماری و چه در شعر، بعدهای ذهنی را می نمایاند و تنها راه ممکن برای انتقال مفهومی خاص از سوی آفریننده اثر به استفادهکننده و مخاطب است…..

    تشخیص فرم: خصوصیت عملکردی فضا، به دنبال صفت های فرمال فضا می آیند و وقتی ما اتاق را ساختیم، خود به خود عملکرد را تعیین کرده ایم. بنابراین در معماری، یعنی در ساختن فضاها، ما به منظور دستیابی به فانکشن باید از فرم شروع کنیم.
    فرم و فضای معماری: عناصر فرم و فضا همراه یکدیگر واقعیت معماری را تشکیل می‌دهند. وقتی فضا توسط عناصر تشکیل دهنده فرم شروع به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن می‌کند، معماری بوجود می‌آید.

    موضوع: مقدمات,دانلود مقاله,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,ایده,
    برچسب ها : ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 626
    نظرات()

    اصول و ضوابط طراحی بیمارستان

    این مطلب رو در پنجشنبه 19 آبان 1390 ساعت: 4:6 در سایت قرار داده است.

    بیمارستان ها به طور کلی دارای سه قسمت عمومی، کلینیک و قسمت کارکنان هستند.

    http://arch.memarkade.ir/2011/04/Hospital-300x219.jpg

    طرح، تعداد و مساحت هر فضا در طراحی بیمارستان و بخش ها بستگی دارد به:

    - کارکنان ( نوع و تعداد افرادی که بیمارستان یا بخش به آن ها سرویس می دهد )
    - تجهیزات و اثاثیه و در ارتباط با محتوای وظیفه ساختمان
    - شرایط محلی
    - راهنماهای طرح
    - فضاهای پارکینگ
    - ورودی اصلی
    - محوطه پذیرش
    - بایگانی

    برای مشاهده این مقاله به ادامه همین مطلب رجوع کنید…

     

    برای طراحی بیمارستان در نظر گرفتن فضاهای کلی زیر الزامی است:
    - اساس دفتری و اداری
    - محل های انتظار
    - پذیرش
    - اتاق های درمان
    - اتاق های چند منظوره
    - Wc مخصوص بیماران
    - Wc مخصوص کارکنان
    - امکانات مخصوص کارکنان
    - امکانات مشاوره و تشخیص بیماران سرپائی
    - امکانات آموزشی
    - انبار برای هریک از خدمات
    در طراحی ساختمان های جدید، باید برای هر تخت بیمار حدودا ۱۰۰-۷۰ مترمربع و ۲۸۰-۲۰۰ مترمربع برای هر تخت ( برای تغییرات ) در نظر گرفته شود. این ارقام در برگیرنده تمامی فضاهای جانبی همچون کنترل های محیطی و فضاهای ذخیره سازی و انبار است.
    واحد های مراقبت:
    واحد های مراقبت عادی برای بیماران بستری مورد استفاده قرار می گیرند، به خصوص برای بیماری های کوتاه مدت. این واحدها را می توان بسته به فضای لازم و ساختار سازمانی دسته بندی کرد. بیماران با شرایط حاد، از واحدهای مراقبت عادی به واحد های مراقبت ویژه برده می شوند.
    واحدهای مراقبت ویژه خاص بیمارن تحت نظارت پیوسته هستند و اتاق های معاینه و درمان خاصی به آنها اختصاص می یاید. به طور کلی این اتاق ها باید بزرگتر از اتاق های مراقبت عادی باشند زیرا ابزارها و تجهیزات بیشتری را باید در آنها قرار داد. بیماران با نیازهای خاص در واحدهای مراقبت مخصوص قرار می گیرند. این بیماران شامل نوزادان تازه تولد یافته، افراد با بیماریهای عفونی، بیماران قلبی، بیماران توانبخشی، عصبی و هیپو کندریاکس هستند. طول اقامت این بیماران بیشتر از حد متوسط است.
    اتاق های بیماران:
    تخت های بیماران باید از سه طرف قابل دسترسی باشند. این امر، محدودیت هایی را برای اندازه کلی اتاق ایجاد می کند. کوچک ترین اندازه یک اتاق با یک تخت ۱۰ متر مربع است. برای یک اتاق با ۲ و ۳ تخت، برای هر تخت باید حداقل ۸ متر مربع فضا در نظر گرفته شود. اتاق باید به حد کافی پهنا اشته باشد که تخت دومی بتواند بدون مزاحمت برای تخت اول، به خارج از اتاق برده شود.( حداقل پهنا ۳٫۲۰ متر)
    در کنار هر تخت باید یک میز شب و در محل مناسب، به سمت پنجره باید یک میز ۹۰Í۹۰ سانتی متر ب صندلی هایی وجود داشته باشد.( یک صندلی برای هر بیمار)

    موضوع: دروس طرح 1/2/3/4/5,باقی پروژه ها,دانلود مقاله,اصول / مفاهیم / قواعد معماری و اجزا ان,ایده,
    برچسب ها : ,,,,,,,,,,,
    تعداد بازديد : 979
    نظرات()

    ليست صفحات

    تعداد صفحات : 3
    کلیه حقوق مادی و معنوی نزد (( دانشجویان معماری دانشگاه آزاد بوشهر )) محفوظ بوده و هرگونه کپی برداری از مطالب پیگرد قانونی دارد.
    طراحی از آواسایت ترجمه از قالب گراف

    nohtani, نهتانی , nohtany ,